06 april 2019.
De stad beslist eenzijdig om de rijrichting van de Tolpoortstraat om te draaien en er meteen ook éénrichtingsverkeer van te maken.
Heeft de Stad vooraf overleg gepleegd? Neen. Of toch, jawel, ze heeft een infovergadering georkestreerd op 18 februari 2019. Men is daar heel gedreven in bij de Stad. Volgend op deze infovergadering, werden tussen de Stad, UNIZO Deinze en Deinze winkelstad een aantal afspraken vastgelegd en gecommuniceerd op 31/05/2019.
Wat blijkt? Van die afspraken – de parkeerplaatsen blijven behouden, er komt een duidelijk plan waar de nieuwe circulatie aangeduid wordt, er komen duidelijke en grote parkeerborden die de consumenten naar de randparkings zal begeleiden, … - is er nauwelijks iets van in huis gekomen of althans te laat.
Twee maand voor de invoering van de nieuwe verkeerscirculatie informeert de Stad zijn bewoners én handelaars. De Stad houdt geen rekening met de handelaar die 6 maand eerder reeds zijn inkopen deed voor het komende seizoen. Neen, daar is men bij de Stad niet mee bezig. Men denkt wel vooruit tot in 2040. Maar 6 maand vooruitdenken en rekening houden met hoe een zelfstandige onderneemt, dat is blijkbaar een brug te ver. Nochtans heeft een mindere verkoop in een seizoen zijn impact op de aankopen voor het volgende, komende seizoen.
Maar wat doet de handelaar, de ondernemer? Die past zich aan, die koopt een garagebox, die investeert in staanplaatsen, die maakt extra publiciteit, die investeert in aankondigingen dat hij bereikbaar blijft, die sponsort verenigingen, … en die smijt zich met zijn blik vooruit.
En eigenlijk zouden deze investeringen niet nodig geweest zijn als de Stad, alvorens de gedwongen wijzigingen, er eerst voor zou zorgen dat de randvoorwaarden werden ingelost. Een duidelijke parkeersignalisatie, een duidelijk wandelplan voor de consument die ook van buiten Deinze komt, een vlotte bereikbaarheid van de randparkings. Misschien eerst dit en dán pas de visie van 2040 uitwerken?
Men kan er bij de Stad vanuit gaan dat handelaars en ondernemers zich wel zullen aanpassen. Maar wat als? Wat als die laatste gedwongen bereikbaarheidsbarrière net die ene te veel is? Dan doet de consument zijn inkopen in de omliggende, meer bereikbaardere steden. En dan…?
Dan haken ondernemers af.
Beste beleidsmakers, luister naar ondernemend Deinze, hou meer rekening met hun wensen. Wij ondernemen met volle goesting en passie voor onze Stad, voor onze klanten.
Wij zijn geen ambetanteriken.
Ondernemende groet.
Comments